В Україні унормували тривалість навчальних занять онлайн протягом дня у синхронному режимі.
Відповідні зміни внесені наказом Міністерства охорони здоров’я до Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти, який доповнено вимогами щодо організації дистанційної форми навчання.
Зокрема, документом визначено безперервну тривалість навчальних онлайн-занять протягом дня у синхронному форматі (проведення уроку в режимі реального часу).
Згідно з документом, в умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації іншого характеру безперервна тривалість навчальних занять при організації дистанційного навчання у синхронному форматі не повинна перевищувати для учнів:
- 1-2 класів – 2 навчальних занять по 30 хвилин або 3 – по 20 хвилин;
- 3-4 класів – 2 навчальних занять по 45 хвилин або 3 – по 30 хвилин, або 4 – по 20 хвилин;
- 5-6 класів – 2 навчальних занять по 45 хвилин або 3 – по 35 хвилин, або 4 – по 25 хвилин;
- 7-9 класів – 2 навчальних занять по 45 хвилин або 3 – по 40 хвилин, або 4 – по 30 хвилин, або 5 – по 25 хвилин;
- 10-11 класів – 3 навчальних занять по 45 хвилин або 4 – по 35 хвилин, або 5 – по 30 хвилин, або 6 – по 25 хвилин.
У Державній службі якості освіти, коментуючи зміни щодо тривалості навчальних онлайн-занять, зазначають, що педагоги мають враховувати вимоги до організації роботи з технічними засобами навчання відповідно до Санітарного регламенту для шкіл.
Зокрема, безперервна тривалість навчання за екраном протягом уроку для учнів 1-х класів має становити не більше 10 хвилин; 2-4-х класів – не більше 15 хвилин; 5-7 класів – не більше 20 хвилин; 8-9 класів – 20-25 хвилин; 10-11-х класів – на 1-й годині занять до 30 хвилин, на 2-й годині занять – 20 хвилин.
Також слід враховувати, що при здвоєних уроках для учнів 10-11-х класів тривалість роботи з екраном має складати не більше 25-30 хвилин на першому та не більше 15-20 хвилин на другому навчальних заняттях.
У 2022/2023 навчальному році питання належної організації освітнього процесу за дистанційною формою, зокрема, у сфері загального середнього освіти, залишається актуальним серед сучасних освітніх викликів, спричинених уведенням 24.02.2022 воєнного стану в Україні та продовженням до 31.12.2022 дії язку з поширенням коронавірусної хвороби (СОVID-19)
Пропонуємо ознайомитися з методичними рекомендаціями щодо організації освітнього процесу в закладах загального середнього освіти в умовах дистанційного навчання.
Джерело:
Про затвердження Положення про дистанційне навчання
Добірка безкоштовних освітніх платформ для школярів, учителів, батьків:
Ресурси для електронного навчання.
КОРИСНО ДЛЯ УЧНІВ 11 КЛАСУ :
50 посилань для підготовки до ЗНО
Онлайн-уроки підготовки до ЗНО з української мови та літератури.
Віртуальний репетитор до ЗНО : розв’язуємо рівняння
КОРИСНО ДЛЯ УЧНІВ 1-11 КЛАСІВ:
Навчальний онлайн-курс з інформатики для 7-х класів.
Таблиця множення у пісні за 5 хвилин.
Множення чисел, що закінчуються нулями.
Готові презентації з української літератури.
Домашні завдання з фізичної культури.
Відеоуроки кафедри медико-біологічних дисциплін.
Безкоштовний доступ до програми інтерактивного навчання mozaBook.
Програма відеоуроків, що транслює Верховна рада сумісно із МОН.
Розвиток дитини. Корисні посилання.
10 сайтів для школярів, які пояснюють уроки.
Безкоштовні відеоуроки з математики для учнів 4-11 класів
Відеоуроки для 2 класу НУШ https://www.youtube.com/channel/UC5p5EUYMbIzj5_IAcPP2EIg/featured
Історія дистанційного навчання
Дистанційне навчання має свою, майже 200-річну історію. В 1836 р. в Університеті Лондона було вперше запроваджене кореспондентське навчання. Навчальні матеріали подавалися від навчального закладу до студента (та у зворотному напрямку) лише в письмовій формі та пересилалося поштою. Ця форма навчання була поступово запроваджено іншими університетами, в 1892 р. в університеті Чикаго, в 1911 р. в університеті Квінсленда. В СРСР з 20-их років ХХ ст. впроваджено, як різновид кореспондентського навчання, – заочне навчання.
З розвитком радіо та телебачення у кінці 1960-х на початку 1970-х років на Заході відбулися зміни в заочному навчанні, коли, крім кореспондентського подання матеріалу, у навчальному процесі стали використовуватися радіо- і телепередачі, очні зустрічі студентів з викладачами. На зміну старому терміну почали застосовувати новий, який більше відповідав формі навчання, – «дистанційне навчання».
Переваги дистанційного навчання:
– можливість не виходячи з дому приймати участь у інтелектуальних змаганнях, вчитись вирішувати задачі підвищеної складності, перевіряти свої знання, здобувати перемоги та додаткові можливості вступу до вищих навчальних закладі;
– гнучкість – можливість викладення матеріалу курсу з урахуванням підготовки, здібностей студентів. Це досягається створенням альтернативних сайтів для одержання більш детальної або додаткової інформації з незрозумілих тем, а також низки питань –підказок тощо;
– актуальність – можливість упровадження новітніх педагогічних, психологічних, методичних розробок;
– зручність – можливість навчання у зручний час, у певному місці, відсутність обмежень у часі для засвоєння матеріалу;
– модульність – розбиття матеріалу на окремі функціонально завершені теми, які вивчаються у міру засвоєння і відповідають здібностям окремого учня або групи загалом;
– економічна ефективність – метод навчання дешевший, ніж традиційні, завдяки ефективному використанню навчальних приміщень, полегшеному коригуванню електронних навчальних матеріалів та мультидоступу до них;
– можливість одночасного використання великого обсягу навчальної інформації будь-якою кількістю учнів;
– інтерактивність – активне спілкування між учнями групи і учителем, що значно посилює мотивацію до навчання, поліпшує засвоєння матеріалу;
– більші можливості контролю якості навчання, які передбачають проведення дискусій, чатів, використання самоконтролю, відсутність психологічних бар’єрів;
– відсутність географічних кордонів для здобуття освіти.
Необхідні умови для дистанційного навчання:
– Доступ до комп’ютера.
– Вихід до мережі Internet.
– Бажання навчатися і вміння працювати самостійно. Це дуже важливо, тому що саме від цих двох рис залежить ефективність всього навчального процесу.
Види забезпечення дистанційного навчання:
Методичне – методики, рекомендації з технології дистанційного навчання з урахуванням дидактичних і психологічних аспектів.
Програмне – системні програми, комп’ютерні навчальні програми.
Технічне – персональні ЕОМ для організації сервера, персональні і мережеві комп’ютери.
Інформаційне – конспекти лекцій, підручники, та інші методичні матеріали на паперових і магнітних носіях, довідники, різноманітні бази даних з методичних матеріалів.
Організаційне – нормативні документи держави та організацій, визначальні структури організацій, що ведуть дистанційне навчання, міжнародні зв’язки.
Технології дистанційного навчання
20 грудня 2000 року Постановою МОН України була прийнята Концепція розвитку дистанційної освіти в Україні. В концепції визначено, що «Дистанційна освіта – це форма навчання, рівноцінна з очною, вечірньою, заочною та екстернатом, що реалізується, в основному, за технологіями дистанційного навчання.»
До складу технологій ДН входять педагогічні та інформаційні технології.
«Педагогічні технології дистанційного навчання – це технології опосередкованого активного спілкування викладачів зі студентами з використанням телекомунікаційного зв’язку та методології індивідуальної роботи студентів з структурованим навчальним матеріалом, представленим у електронному вигляді.
Інформаційні технології дистанційного навчання – це технології створення, передачі і збереження навчальних матеріалів, організації і супроводу навчального процесу дистанційного навчання за допомогою телекомунікаційного зв’язку.»